Eerste dag voor schipper Sander Verschoor

Van de sleepboot naar de watertaxi

Schipper Sander Verschoor

Sander Verschoor had 14 jaar lang zijn eigen sleepvaartbedrijf in Dordrecht. In januari verkocht hij de Gepke I en de Gepke III aan een van zijn werknemers, maar het water bleef trekken. Een overstap naar de watertaxi lag dus voor de hand. Op woensdag 18 juli 2018 begon hij op de MSTX3 zijn eerste werkdag. Maak kennis met een van onze nieuwe schippers.

Sander: ‘Het afgelopen halfjaar ben ik voor mijn opvolger nog wel eens ingesprongen wanneer hij hulp kon gebruiken. Maar als dat steeds minder nodig wordt, kom je thuis op de bank terecht en ga je nadenken. Wat dan nu? Nee, aan rentenieren of aan hobby’s ben ik op mijn 59-ste nog niet toe. Dat zit ook niet in je wanneer je jarenlang zeven dagen in de week en 24 uur achter elkaar voor sleepklussen beschikbaar bent geweest. Dan is werken op de watertaxi wél leuk.’

Daar gaat de Gepke III

Stom toeval: net als Sander over zijn sleepvaartbedriijf vertelt, vaart de Gepke III voorbij. Samen met het slepertje Roos trekt hij een groot zeeschip richting de Erasmusbrug. De Gepke III werd in 1958 gebouwd. Ze is met de Gepke I regelmatig te zien in de Rotterdamse havens, maar tegelijkertijd ook al een tamelijk zeldzame verschijning, want het scheepstype verdwijnt als zodanig langzaam maar zeker uit de beroepsvaart. De rivierslepertjes ‘met een enkelschroefje en een haakie’ zijn nagenoeg allemaal al vervangen door duwbootjes.

Watertaxi - sleepboot Gepke III vaart voorbij

De sleepboot Gepke III (achterste) op de Nieuwe Maas in Rotterdam

De Gepkes kregen hun naam van de eerste eigenaar van de sleepboten en werden vernoemd naar diens vrouw, die van Friese herkomst was. De Gekpe II moet ook nog bestaan, maar die is door diezelfde vlooteigenaar ooit verkocht. In Dordt en Rotterdam verslepen de I en III al 35 jaar alles wat klanten voortgetrokken willen hebben. Van binnenvaart- tot hotelschepen, en van coasters tot sloopwrakken.

Mooi geweest

Sander Verschoor ziet de Gepke III met genoegen voorbij ploegen, maar mist het werk in de sleepvaart niet. ‘Ik heb 14 jaar altijd met een telefoon in mijn zak gelopen en ben vaak midden in de nacht voor opdrachten gebeld, en op den duur is het dan wel mooi geweest. Als je je bedrijf dan ook nog kunt verkopen aan een van je eigen mensen en je krijgt er de prijs voor die je vraagt, dan is de tijd rijp om afstand te nemen.’

Was het een lastige omschakeling voor hem, van de sleepvaart naar varen op een watertaxi? Het was best even wennen, beaamt Sander. ‘Ik heb het aan boord dus meteen maar laten weten: jongens, ik doe het nog rustig aan, jullie zijn mijn eerste passagiers. Nou, ze hadden gelukkig geen klachten, haha.’


Meer Onderstroomzie alles