Icoon voor calamiteiten van Watertaxi Rotterdam

Vanaf 1 juli vervoeren we weer max. twaalf passagiers per taxirit, rondvaarten kunnen voor max. vier volwassenen worden geboekt. Zie voor meer informatie het nieuwsbericht op onze homepage.

voor verzoeken en info bel 010 403 03 03

Watertaxi op waterstof in 2021 op de Maas

Eerste boot ter wereld die vaart op het groene 'goud'

watertaxi - waterstof taxi

Vanaf 2021 kunnen passagiers aan boord stappen van een Rotterdamse waterstof-watertaxi. Het is op deze schaal dan wereldwijd voor het eerst dat een boot in bedrijf komt die volledig op deze schone energie vaart. De waterstof-watertaxi wordt ontwikkeld door het SWIM-consortium, met financiële steun van Gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Gieskes Strijbis Fonds.

Rotterdamse primeur

Waterstof wordt door de energie- en vervoerssector als het ‘nieuwe goud’ bestempeld. Klimaatminister Eric Wiebes noemde waterstof in de energietransitie onlangs in de Tweede Kamer ‘onmisbaar’. Binnen 10 tot 15 jaar kunnen vrachtwagens, bussen en grote schepen met 100 procent emissievrije waterstofmotoren worden uitgerust.

In de auto-industrie in het verre Oosten komen sinds enige jaren ook al personenwagens van de band die door waterstof kunnen worden aangedreven. Rotterdam heeft de primeur van het eerste passagiersvaartuig dat er geschikt voor wordt gemaakt: een van watertaxi’s in de vloot van Watertaxi Rotterdam.

‘We gaan ermee aantonen dat groene waterstof in de maritieme sector nu al operationeel kan worden toegepast’, zegt ir. Tim van Vrijaldenhoven die het SWIM-project coördineert vanuit Enviu’s scheepvaartprogramma THRUST. Met haar hoofdkantoor in Rotterdam ontwikkelt en implementeert Enviu in verschillende landen transitieprogramma’s door middel van sociaal ondernemerschap op het gebied van onder meer energie, zero-waste en textiel.

‘Prachtig visitekaartje’

Van Vrijaldenhoven: ‘Het uiteindelijke doel van THRUST is om een scheepvaartindustrie zonder schadelijke uitstoot mogelijk te maken. De Rotterdamse watertaxi is enerzijds een prachtig visitekaartje voor toepassing van waterstof, anderzijds een goede springplank. Hiermee wordt namelijk een commerciële, emissievrije oplossing voor de binnenvaart gelanceerd die kan worden opgeschaald voor grotere schepen in de maritieme sector.’

‘Tegelijkertijd ontwikkelt Enviu ook de benodigde infrastructuur voor het varen op waterstof. Zo zal er natuurlijk ook een bunkerstation in de Rotterdamse haven moeten worden aangelegd waar waterstof kan worden getankt die duurzaam is opgewekt,’ zegt Van Vrijaldenhoven. ‘Daarvoor zoeken we onder meer met Havenbedrijf Rotterdam naar een passende locatie. Het doel is om meerdere partijen hiervan gebruik te laten maken, zowel vanaf het water als op land. Ook de Roteb heeft bijvoorbeeld plannen om haar onderhoudsvoertuigen op waterstof te laten rijden.’

Waterstof-taxi wordt nieuw gebouwd

De productie van waterstof is nu nog duur, maar Van Vrijaldenhoven verwacht dat de prijs ervan snel fors zal dalen naarmate de vraag ernaar en de opslagcapaciteit ervoor groter worden. De waterstof-taxi die in gebruik wordt genomen, zal in de exploitatie van Watertaxi Rotterdam in elk geval volledig met de rest van de vloot gaan meedraaien. Voor het zover is, zal door de partijen in SWIM de komende maanden zowel de boot als een geheel nieuw aandrijfsysteem worden ontwikkeld en getest.

In het SWIM-consortium nemen Watertaxi Rotterdam, de (maritieme) innovatie-bureaus Flying Fish en ZEPP.solutions uit Delft en ‘social venture building studio’ Enviu deel.

Grote belofte voor de scheepvaart

Waterstof wordt wereldwijd gezien als een van de belangrijkste toekomstige brandstoffen voor de energietransitie in het algemeen en een duurzame scheepvaart in het bijzonder. Waterstof (H2) kan namelijk 100 procent groen worden geproduceerd door met elektrolyse stroom H2 uit water (H2O) te splitsen. Inmiddels zijn er mondiaal en in Nederland verschillende projecten gestart waarbij wordt geëxperimenteerd met waterstof in de (binnen)vaart.

Nederland is een maritiem land bij uitstek. Wij lopen al eeuwen voorop in innovatieve scheepsbouw en hebben een wereldwijd unieke maritieme kennispositie verworven. Deze industrie ontwikkelt zich continue en worstelt met dezelfde transitievraagstukken als andere (mobiele) domeinen. Waterstof is als energiedrager één van de grote beloftes voor een succesvolle energietransitie, waaronder ook voor de scheepvaart.