voor verzoeken en info bel 010 403 03 03

Onderstroom

Ingenieurs laten computers meekijken op watertaxi

Verzamelen van alle vaargegevens maakt ritten efficiënter en veiliger

Watertaxi - flying fish MOSbox klein

De vloot van Watertaxi Rotterdam wordt vanaf dit voorjaar voorzien van boordcomputers. Ze gaan onderweg data verzamelen die onze dienstverlening nog efficiënter en veiliger kan maken. De MSTX14 is in maart de eerste boot die met zo’n MOSbox vaart. De software ervoor is ontwikkeld door het bedrijf Flying Fish.

De samenwerking met dit Delftse ingenieursbureau wordt de komende jaren verder uitgebreid. Zo onderzoekt het onder andere ook de mogelijkheid om een energiezuinige draagvleugelboot voor stadsvervoer over water te ontwikkelen. Daarnaast zijn er plannen om het Rotterdamse watertaxisysteem ook in andere Nederlandse en buitenlandse steden in te voeren.

Internationale belangstelling

‘De Rotterdamse watertaxi is voor zover wij weten uniek in de wereld’, zegt Gijsbert van Marrewijk, een van de oprichters van Flying Fish. ‘Er zijn meer plekken waar particuliere ondernemers op dit gebied actief zijn, maar dan gaat het om veerdienstjes of waterbussen. Zo groot en goed als het in Rotterdam is georganiseerd, gebeurt het nergens. Dat kan ook andere waterrijke steden tot voorbeeld dienen. Met een slim netwerk van aanlegplaatsen en varende taxi’s hoef je niet overal dure bruggen en metrotunnels aan te leggen.’ Op Sri Lanka adviseert Flying Fish de autoriteiten intussen al over de invoering van dit ‘Rotterdamse’ model.

watertaxi - flying fish team
Het team van Flying Fish met tweede van rechts Gijsbert van Marrewijk

Meekijken aan boord

Tegelijkertijd komen de technologen van Flying Fish ook ‘meekijken’ op de vloot van Watertaxi Rotterdam zelf. Dat doen ze de komende jaren met behulp van die MOSbox, waarbij MOS staat voor Maritime Operations System. Het is een kastje met daarin verschillende sensoren die onder meer de snelheid, de afgelegde afstanden, de bezochte aanlegplaatsen en het comfort voor passagiers in de boten meten. ‘Als je op basis van data weet op welke dagen het bij bepaalde aanlegplaatsen druk is, dan kun je als planner ook de juiste beslissingen nemen bij het inzetten van de vloot’, geeft Van Marrewijk als voorbeeld.

Het veiligheidsaspect is eveneens gediend met de MOSbox. Net als in auto’s kan de boordcomputer de omstandigheden in het verkeer registreren en een schipper dus op mogelijke risico’s wijzen. Vaart hij te dicht langs de kant of is de golfslag op de Nieuwe Maas te hoog om er snel te varen, dan volstaat een seintje van de MOSbox. De technische dienst van Watertaxi Rotterdam kan er bovendien de motorische prestaties van elke afzonderlijke boot uit aflezen, wat het doel om zo duurzaam mogelijk te varen weer een stukje dichterbij brengt.

watertaxi - flying fish solar boat

Solar boat

De met de MOSbox verkregen gegevens komen ook van pas bij de proeven die op het RDM-terrein worden genomen met een boot die geheel zelfstandig kan varen. Het bedrijf Captain AI gebruikt de data van Flying Fish en Watertaxi Rotterdam om er het ‘geheugen’ van zo’n vaartuig-van-de-toekomst mee vol te stoppen. Een langetermijnproject is ook de eigen draagvleugelboot van Gijsbert van Marrewijk en zijn collega’s. Ze werken nu aan een prototype daarvan, nadat ze met hun Solar Boat (aangedreven op zonne-energie) de Maritime Designer Award 2018 wonnen.

Van Marrewijk: ‘Van dat project hebben we geleerd dat je met een draagvleugelboot op accu’s dezelfde snelheid kunt halen als door middel van een voortstuwing op brandstof, en daardoor dus geen uitstoot meer hebt van CO2, roet en schadelijke gassen. Doordat de romp ervan boven het wateroppervlak ligt, is het comfort voor passagiers ook veel groter. Stroming en golfslag zijn namelijk nauwelijks van invloed op zijn vaargedrag. Een mooie investering dus voor een bedrijf als watertaxi Rotterdam, en misschien komt het er over een aantal jaren ook wel van. Maar eerst grijpen we al die andere kansen aan om de Rotterdamse watertaxi’s efficiënter en duurzamer te laten varen. De MOSbox zal ons laten zien hóe.’