voor verzoeken en info bel 010 403 03 03

Onderstroom

Nieuw op de watertaxi: Jimmy van Koppen

Aan het roer van Europa's grootste containerschip én van de Rotterdamse watertaxi

Watertaxi - Jimmy van Koppen

Nieuw aan het roer van de Rotterdamse watertaxi’s: Jimmy van Koppen. Met zijn 21 jaar is hij de benjamin van de ruim honderd schippers die onze vloot bemannen. Zo jong als ie is, zo vertrouwd is Jimmy intussen ook al met de beroepsvaart. Hij werd als kind al door het vak gegrepen toen hij een keer op een vrachtschip meemocht. Nu is hij zelf schipper op de Zembla. Met zijn lengte van 135 meter en een laadcapaciteit van 600 containers is het de grootste in zijn soort op de Rijn. Deels voortgestuwd door twee energiezuinige elektromotoren is de Zembla daarbij ook een van de modernste van Europa.

De Zembla vaart op en af tussen Rotterdam, Düsseldorf en Antwerpen, vaak met onderdelen van auto’s. Met drie iets oudere collega’s is Jimmy elke maand steeds twee weken met het schip onderweg. Indien het schema dat vereist, wordt er ook ‘s nachts gevaren. Dat is het lastigste niet, zegt Jimmy. Op de brug kan hij het ook in het donker wel alleen af. De ware stuurmanskunst bewijst zich in het feilloos kunnen navigeren op de radar. ‘Als de containers leeg zijn en de Zembla hoog ligt, werk je op elf, twaalf meter boven de waterlijn. Dan kun je met eigen ogen moeilijk zien wat er zich direct voor en naast je schip afspeelt en moet je op je apparatuur kunnen vertrouwen.’

Rotterdams praten

In de regel legt de Zembla in Rotterdam alleen op de Maasvlakte en in Europoort aan, al kan de containerkolos van tijd tot tijd ook op de Nieuwe Maas voorbijkomen. Door zijn studie aan het Scheepvaart College Rotterdam kende Jimmy tot voor kort wel alle grote havens van de stad. Maar met sommige kleinere aanlegplaatsen in het vaargebied van de watertaxi waren voor de geboren en getogen Leidenaar nog onbekend. Zo was hij - jawel - kortgeleden pas voor het eerst in zijn leven in de Leuvehaven. Passagiers zal zoiets trouwens nauwelijks zijn opgevallen, want Jimmy heeft naar eigen zeggen ‘intussen al een beetje Rotterdams leren praten’.

Over het varen met passagiers gesproken: Jimmy geniet ervan. Elk gezelschap aan boord is weer anders, heeft hij wel gemerkt, en je hebt er meer aanspraak van dan van containers. ‘Ik ben ook echt een mensenmens.’ In de twee weken per maand dat hij niet met de Zembla op weg is, wil hij dan ook zo vaak als mogelijk op de watertaxi zitten. Komt het er binnenkort dan misschien ook van dat hij in Rotterdam gaat wonen? Nou nee, vermoedt Jimmy, Rotterdams kunnen praten is voorlopig mooi genoeg: ‘Ik hoef niet weg bij mijn moeder, en ik heb al mijn vrienden nog in Leiden. Dus ik heb het zo ook wel voor elkaar.’