Vanaf deze week is hij in de vaart: de MSTX 41. Met plaats voor tachtig passagiers is het de grootste boot in de vloot van Watertaxi Rotterdam. De dertig jaar oude veerpont begint hiermee aan een heel nieuwe fase in zijn bestaan.
Primeur voor Rotterdam
Een comeback die er zijn mag, want na een een ingrijpende revisie vaart het schip nu volledig elektrisch en dus schoon. Een primeur voor de Rotterdamse wateren. Een emissievrij passagiersschip van deze capaciteit hadden we in de stad nog niet.
De MSTX 41 zal regulier worden ingezet bij wedstrijden van Feyenoord en het Nederlandse elftal in De Kuip. In samenwerking met Stadion Feyenoord verzorgen we bij die gelegenheden de pendeldiensten voor supporters tussen Rivium en het stadion v.v. Deze watertaxi-XXL doet dat morgen voor het eerst wanneer in De Kuip de WK-kwalificatiewedstrijd van Oranje tegen Polen op het programma staat.
Present tijdens de Wereldhavendagen
Daarnaast kan de inzet van deze ruime watertaxi ook bij andere evenementen in Rotterdam en Schiedam een uitkomst bieden. De MSTX 41 is hiervoor door bedrijven en instellingen per uur af te huren. Tijdens de Wereldhavendagen komend weekeinde vervoeren we bijvoorbeeld al de deelnemers aan een groepsexcursie naar de Wilhelminahaven en de Wiltonhaven.
Drechtsteden 1
Behalve op een veelbelovende toekomst kan de MSTX 41 eveneens op een heel verleden bogen. Als de Drechtsteden 1 liep het schip in 1986 in Hardinxveld van de werf af, waarna het jarenlang de veerverbinding in het vaargebied tussen de Noord, de Nieuwe Maas en de Lek onderhield. Aansluitend heeft de Drechtsteden 1 ook nog geruime tijd de Waterbus-veerdienst tussen de Rotterdamse Plantagelaan en de Piekstraat gevaren.
Complete make-over
Bij de overname van deze dienst in 2022 werd door Watertaxi Rotterdam tegelijkertijd ook het schip gekocht. Onder leiding van hoofd technische dienst Wil van den Doel onderging de 18 meter lange Drechtsteden 1 anderhalf jaar lang boven- en onderdeks een complete make-over, met de vervanging van het aandrijfsysteem als belangrijkste ingreep.
Voor de vervuilende 200 pk Mercedes-dieselmotor kwamen in de machinekamer twee schone Bellmarine-eletromotoren en 45 accupacks met een vermogen van 350 kw/u in de plaats. De boot kan met deze batterijen een kruissnelheid van 14 km/u varen. Hun groene stroom wordt geladen bij de eigen laadvoorzieningen op het basisstation van de watertaxi aan de Wilhelminapier.
Heel de vloot emissievrij in 2030
De MSTX 41 is het vijfde elektrische schip in onze vloot, en er is nog een aantal nieuwe elektrische watertaxi’s in aantocht. We ontwikkelen op dit moment al twee prototypes die geschikt zijn voor het snelle (45 km/u) personenvervoer over water in Rotterdam. Ons streven om de energietransitie van de hele vloot in 2030 te hebben afgerond, komt hiermee weer een stap dichterbij.