Rotterdamse primeur: de eerste watertaxi op waterstof

Kom het nieuwe schip bewonderen tijdens de Wereldhavendagen

Doop MSTX22 42 kopie

Watertaxi Rotterdam heeft haar vloot uitgebreid met een waterstof-watertaxi. Het is het eerste schip in Europa’s grootste haven dat op deze duurzame energie vaart. De 12-persoons MSTX 22 is ontwikkeld door SWIM, een samenwerkingsverband van Watertaxi Rotterdam, maritiem innovator Flying Fish en waterstof/brandstofcelfabrikant zepp.solutions uit Delft, en de Rotterdamse venture building studio Enviu.

‘Het nieuwe goud’

Waterstof wordt door de energie- en vervoerssector als ‘het nieuwe goud’ bestempeld. De maritieme sector staat te boek als een van de vervuilendste bedrijfstakken ter wereld. Waterstof wordt alom beschouwd als een van de veelbelovendste innovatieve toepassingen om de schadelijke CO2-uitstoot van schepen tot nul terug te brengen.

‘De waterstof-watertaxi is het bewijs dat er nu al concrete oplossingen bestaan in de transitie naar schoon vervoer over water’, zegt projectleider Maarten Fonteijn van Enviu. ‘We kunnen onze technologie nu ook in grotere vermogens en aan andere partijen leveren, om te beginnen in de haven van Rotterdam.’

Koploper in de wereld

Havenbedrijf Rotterdam, energiebedrijf Uniper en Shell investeren ondertussen al volop in productiefaciliteiten voor groene waterstof op de Maasvlakte. Shell verwacht hier al in 2023 de eerste fabriek voor waterstof te kunnen openen. Havenbedrijf Rotterdam en Uniper willen in 2024, eveneens op de Maasvlakte, een tweede waterstoffabriek operationeel hebben.

President-directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat Rotterdam in 2030 op dit front ‘koploper in heel de wereld’ zal zijn. Het past in Casteleins strategie om Rotterdam met digitalisering en schone energiebronnen als beste ‘slimme’ en duurzame haven aan de mondiale top te houden. ‘Er is hier zo veel kennis en durf samengebundeld: als wij het niet kunnen, wie dan wel?’

‘Heel mooi om te zien hoe Rotterdamse ondernemers voortvarend aan de slag zijn met de energietransitie in onze stad. Echt een primeur voor Rotterdam’, zegt wethouder Chantal Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen).

Waterstof Taxi- doopvrouwe
Wethouder en doopvrouwe Chantal Zeegers stapt aan boord van de nieuwe waterstoftaxi. Mede-passagier Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, heeft al in de MSTX 22 plaatsgenomen voor de eerste vaart van het schip.

De nieuwe MSTX 22 wordt in de dienstregeling van Watertaxi Rotterdam opgenomen zodra er waterstof in de Rotterdamse haven kan worden gebunkerd. Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelt hiervoor nu de infrastructuur, die begin 2023 gereed is. De waterstof-watertaxi past in de opdracht van Watertaxi Rotterdam om haar hele vloot te verduurzamen. Behalve de MSTX 22 heeft Watertaxi Rotterdam al zes elektrische schepen in de vaart.

Grote stap

‘Wij hebben onszelf ten doel gesteld om onze gehele vloot voor 2030 zero-emissie te maken’, zegt mede-eigenaar Daan van der Have van Watertaxi Rotterdam. ‘Dat is voor onze snelle schepen, die genoeg energie bij zich moeten hebben om onafgebroken minimaal zes uur per dag te kunnen varen, een grote opgave. Om die reden hebben we samen met  Enviu het plan opgevat een op waterstof aangedreven watertaxi te ontwikkelen. Dat is nu gelukt, en we hopen er een grote stap mee te zetten naar de volledige transitie van onze vloot.’

De waterstof-watertaxi is op 30 augustus gedoopt door mevrouw Chantal Zeegers, wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen in Rotterdam. Tijdens de Wereldhavendagen op zaterdag 3 en zondag 4 september zal het schip aan het publiek worden gepresenteerd. De MSTX 22 ligt die dagen afgemeerd aan de watertaxisteiger op de kop van de Leuvehaven, waar belangstellenden een kijkje kunnen komen nemen.

Specs MSTX 22

Afmetingen
Lengte: 8.80 m
Breedte: 2.70 m
Diepgang: 60 cm

Capaciteit
12 personen

Voortstuwing
Waterstof-elektrisch

Accu
Capaciteit: 33 kWh

Specs brandstofcel
Geleverd vermogen: 45kW
H2 storage: 14kg
Capaciteit waterstofopslag: 9 uur (kruissnelheid)

Performance
Kruissnelheid: 16km/u (8.8 knopen)
Maximum snelheid: 25km/u (13 knopen)
Motorvermogen: 100 kW

Ontwerp
Triple Marine i.s.m. Huibert Groenendijk

Werf
Alumax boats, Meppel