voor verzoeken en info bel 010 403 03 03

Schipper

Sebastiaan Visser

'Voor mij was het vanzelfsprekend dat ik net als mijn vader ging varen. Maar niet voor mijn moeder.'

TAXI - Sebastiaan Visser

Naam:Sebastiaan Visser
 
Op de watertaxi sinds: ‘2008. Ik ben hier gekomen via mijn vader. Die is binnenvaartschipper en toen het rustig was in zijn werk is hij daarnaast op de watertaxi gaan varen om een extraatje te verdienen. Ik had acht jaar geleden net mijn groot vaarbewijs gehaald en heb zijn voorbeeld gevolgd. Ik ben hier begonnen bij de technische dienst.’
 

Zeevaartopleiding

‘Voor mij was het vanzelfsprekend dat ik zou gaan varen, maar niet voor mijn moeder. Toen de schippersbeurs uit Rotterdam verdween, vond zij het een onzekere tijd voor de binnenvaart en ried ze me af om hetzelfde te gaan doen als mijn vader. Ik ben naar het hout- en meubileringscollege gegaan, heb dat afgemaakt en ben ook in de interieurbouw gaan werken, maar het was het niet helemaal. Dus ik ben terug naar school gegaan voor de zeevaartopleiding en uiteindelijk bij Smit terechtgekomen.
 
‘Ik vaar nu als kapitein op een sleepboot. Ik ben kapitein geworden op mijn 27ste, dus best wel jong. Ik werk voornamelijk in de Europoort, waar wij zeeschepen assisteren bij het aan- en afmeren. We werken steeds met z’n drieën op een boot, een matroos, de machinist en de kapitein. We draaien in volcontinudiensten, dus ook ‘s nachts en bij slecht weer. Als je dan een boot moet gaan vastmaken, is het allemaal net even wat spannender.

Verliefd

‘Naar het buitenland hoef ik als kapitein niet, nee. Ik ben net vader geworden van een jongen en ook nog verliefd, dus ik ben graag thuis, ja ha ha.’
 

Waarom heb je naast je baan bij Smit voor varen op de watertaxi gekozen?

‘Het is geweldig om met zo’n boot over het water te scheuren en er nog voor betaald krijgen ook. Dat is helemaal perfect. Die kick is er elke dag opnieuw. En dan is er nog de haven zelf. Het is leuk om je passagiers erover te kunnen vertellen. Mensen vinden het prachtig ook dat ze met de watertaxi zo dicht bij al die grote schepen kunnen komen.
 
‘Als je aan de wal woont, heb je vaak geen idee van de omvang van olietankers en schepen die 23duizend containers kunnen vervoeren. Er liggen schepen van drie- vierhonderd meter voor de kade. Bizar. Veel mensen realiseren zich ook niet dat die haven tot aan Hoek van Holland veertig kilometer lang is. Supergroot.

‘We doen regelmatig rondvaarten door de Europoort, en dan ben je dus wel twee uur aan het varen. De skyline van Rotterdam is een fantastisch mooi gezicht, maar de haven óók.’